اکتشافات معدنی شامل اکتشافات چکشی، ژئوشیمیایی، ژئوفیزیکی، و دورسنجی در راستای یافتن کانسارها و نشانه‌های معدنی مختلف دارای ارزش اقتصادی است و هریک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد که با توجه به نوع اکتشافات، دقت اکتشاف، و محدودیت‌های مکانی و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر عمليات اکتشاف دربرگیرنده دو مرحله اساسي پی‌جوئی و اکتشاف است.

پی‌جوئی اولين مرحله از مراحل اکتشاف است که در صورت رضايت‌بخش بودن، سبب آغاز فعالیت در يک معدن خواهد شد. در واقع جستجو و تعيين محل يک کانسار یا نشانه معدنی، یکی از اهداف اصلي پی‌جوئی می‌باشد. این مرحله مشتمل بر پی‌جوئی زمين‌شناسي، ژئوفيزيکي و ژئوشيميايي است. به‌طور کلی هدف پی‌جوئی، تعيين محل ناهنجاري‌هاي مربوط به کانی‌سازی است در حالی که هدف اکتشاف، تعيين حدود و ارزيابی آنهاست.

در اکتشاف، شکل هندسي، گستره جغرافیائی و ارزش يک کانسار با استفاده از تکنيک‌هايي مشابه پی‌جوئی ولي با دقتي بيشتر تعيين می­شود. بر اساس استانداردهای بین المللی، اکتشاف به 4 مرحله مجزا تقسیم می‌شود که شامل مراحل شناسائی و سپس پی‌جوئی و در ادامه و پس از اطمینان یافتن نسبی از وجود کانسار، مراحل اکتشاف مقدماتی و تفصیلی می‌باشد.

عملیات اکتشافی در شرکت لاله‌گستر نیایش مشتمل بر مراحل شناسایی، پی‌جوئی و اکتشاف مقدماتی است که با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و ماشین‌آلات حفاری با تکنولوژی روز و راندمان نسبی بالا، هم‌اکنون وارد فاز اکتشاف تفصیلی گردیده است که پس از انجام مراحل پیش‌امکان‌سنجی و امکان‌سنجی در هر یک از محدوده‌های امیدبخش، می‌تواند منجر به تفکیک مناطق دارای قابلیت استخراج اقتصادی از سایر مناطق شود.

این خدمات با برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده، در آینده‌ای نزدیک به‌طور چشم‌گیر سبب رشد، ترقی و افزایش توان معدن استان و در سطح ملی، افزایش توان اقتصادی کشور خواهد شد.